مصرف داروی سرماخوردگی در دوران بارداری

به گزارش مجله کامپیوتر، ممانعت از مصرف دارو در طول دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه اول همواره امری اطمینان بخش است. در این مقاله در مورد ایمنی داروهای سرماخوردگی در طول دوران بارداری اطلاعاتی را در اختیارتان می گذاریم.

مصرف داروی سرماخوردگی در دوران بارداری

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

ممانعت از مصرف دارو در طول دوران بارداری، به خصوص در سه ماهه اول همواره امری اطمینان بخش است. در این مقاله در مورد ایمنی داروهای سرماخوردگی در طول دوران بارداری اطلاعاتی را در اختیارتان می گذاریم.

از مصرف داروهایی همانند ایبوپروفن، کدئین، باکتریم Bactrim، ناپروکسن و آسپرین خودداری کنید، مگر اینکه از طریق دکتر شما تجویز شده باشند.

یک زن باردار مسئول حفظ بهینه سلامت خود و جنین است. یک رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و تدابیر کنترل استرس به او کمک می نمایند تا فعال و تندرست بماند. هر چند نکات مناسب جهت تندرستی و مراقبت های بهداشتی که در ذیل آورده شده در مورد بیماری های خفیفی همانند سرماخوردگی و آنفولانزا است که ممکن است در طول دوران بارداری رخ دهند. اما نگرانی اصلی در این است که این خانم باردار دیگر نمی تواند همانند سابق، داروهای بدون نسخه را مصرف نماید. آیا مصرف داروی سرماخوردگی در طول دوران بارداری خطری ندارد؟ اجازه دهید جواب آن را بیابیم.

مواد تشکیل دهنده متداول در داروهای سرماخوردگی

سرماخوردگی ممکن است علائمی مانند آبریزش بینی، ترشح بیش از حد مخاط، سرفه، گرفتگی بینی، سردرد و غیره را ایجاد نماید. بنابراین، داروهای سرماخوردگی از دو یا چند ماده تشکیل دهنده فعال ساخته می شوند. برخی از داروهای سرماخوردگی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند شامل آنتی هیستامین ها جهت کاهش واکنش های آلرژیک، ضد احتقان ها برای کاهش احتقان، ضد سرفه برای از بین بردن سرفه، اکسپکتورانت جهت بیرون کشیدن خلط، و در نهایت، مسکن برای مبارزه با سردرد و درد بدن می باشند.

ضد درد یا مسکن: بنابر مطالعاتی که اخیراً اجرا شده، مشخص شده است که استامینوفن در زمره بی خطرترین انواع مختلف مسکن هایی است که در داروهای سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرند. از مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی NSAIDs مانند استیل سالیسیلیک اسید (آسپرین) که می تواند عوارضی را در نوزاد ایجاد نمایند، خودداری کنید.

ضد سرفه: اگرچه مطالعات اجرا شده بر روی حیوانات خطر نقص تولد مرتبط با استفاده از دکسترومتورفان که یک فرونشاننده سرفه موجود در داروهای سرماخوردگی است را نشان داده اند؛ مطالعات انسانی پیروز به نشان دادن استفاده از این دارو در دوران بارداری و افزایش خطر ابتلا به ناهنجاری های مهم نشده اند.

ضد احتقان: در حالی که چندین مطالعه اجرا شده حاکی از کمی افزایش در خطر نقائص هنگام تولد در ارتباط با استفاده از داروهای ضد احتقان خوراکی مانند پسودوافدرین pseudoephedrine و فنیل افرین، در سه ماهه اول بارداری را نشان می دهد؛ مطالعات دیگر پیروز به وجود چنین افزایش ریسک و خطری نشده اند. همچنین بر آن اشاره داشته است که این داروها برای کسانی که تحت تأثیر اثرات انقباضی عروق بدلیل مصرف سیگار می باشند، می توانند مخاطره آمیز باشند.

مصرف داروهای ضد احتقان استنشاقی مانند زایلومتازولین xylometazoline و اکسی متازولین oxymetazoline در طول دوران بارداری چنانچه به مدت کوتاهی مصرف شوند، نسبتاً بی خطر در نظر گرفته می شوند. در حالی که اثرات زایلومتازولین در زنان باردار هنوز شناخته شده نیست، نتایج حاصل از یک مطالعه انسانی بر روی 207 خانمی که در سه ماهه اول بارداری دارو مصرف کرده بودند، پیروز به نشان دادن هیچ گونه افزایشی در خطر نقص تولد نشد. یک تک دوز از اکسی متازولین (که به 12 زن باردار داده شد) تغییری در گردش خون مادر یا جنین ایجاد نمی کرد.

آنتی هیستامین، خلط آور: انتظار نمی رود داروهای دیفن هیدرامین و کلرفنیرامین (آنتی هیستامین)؛ و گایافنزین (خلط آور)، خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهند.

این یافته ها قطعی نیستند، اما بر اساس مطالعات انسانی قرار دارند. این بدان معنی نیست که این داروها برای تک تک افراد بی خطرند. در مقایسه با دیگر داروها، این داروها می توانند بی خطرتر باشند. ماهیت و شدت عوارض جانبی ناشی از این داروها در زنان باردار به عوامل مختلف دیگری بستگی دارند که ممکن است برای همه افراد به طور یکسان نباشند. بنابراین، بایستی از خود درمانی اجتناب شود. از داروهایی که از طریق دکتر تجویز می شوند، استفاده نمایید. اگر هیچ چاره ای جز مصرف داروهای سرماخوردگی بدون نسخه ندارید، حتماً توجه داشته باشید که ترکیبات آن را بررسی نمایید.

* منبع: مقاله ای از کالج پزشکان خانواده کانادا، منتشر شده در مجله پاب مد سنترال PubMed Central (PMC)

استفاده مطمئن و بی خطر از داروهای سرماخوردگی

بنا به مطالعات اجرا شده، استفاده کوتاه مدت از داروهای سرماخوردگی با ترکیبات ذکر شده در بالا، احتمالاً هیچگونه مسئله ای جدی برای زنان باردار ایجاد نمی نمایند. با این حال، بایستی از مصرف طولانی مدت آنها اجتناب شود. همچنین توصیه می شود، داروهایی با حداقل مواد تشکیل دهنده مصرف نمایید. به عبارت دیگر، از داروهایی استفاده کنید که حاوی مواد تشکیل دهنده مناسب این علائم باشند. بایستی از استفاده بی رویه داروهایی که چندین دارو را بطور یکجا در خود دارند، خودداری نمایید. از مصرف داروهای سرماخوردگی با محتوای الکل یا کافئین اجتناب شود.

درمان های خانگی

در طول دوران بارداری، جهت جلوگیری از عوارض جانبی مواد و داروها بر روی جنین، بایستی مراقبت بیشتری انجام شود. در صورت امکان، بهتر است از مصرف تمام انواع داروها در این دوره، به خصوص در سه ماهه اول خودداری کنید. در صورت ابتلا به سرماخوردگی، به جای استفاده از دارو، گزینه درمان های خانگی را برگزینید. بسکمک از این درمان ها جهت کنترل این علائم به روشی طبیعی مؤثرند. به اندازه کافی استراحت نمایید، مایعات زیادی بنوشید و با آب شور ولرم قرقره کنید. سوپ مرغ جهت تسکین احتقان و التهاب مفید می باشد. استنشاق بخار یا بخور دادن هم ممکن است برای تسکین علایم مفید باشند. با دوری کردن از افراد مبتلا به سرماخوردگی و دیگر بیماری های عفونی از ابتلا به این امراض اجتناب ورزید. دست های خود را به کرات بشویید و به طور منظم ورزش نمایید.

چنانچه این علائم با درمان های خانگی فروکش نکردند، به ماما یا دکتر مورد اعتماد خود مراجعه کنید. در چنین مواردی، مصرف دارو گزینه بهتری است، به خصوص برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به عوارضی مانند تب بالا و سینه پهلو قرار دارند.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. مراجعه به پزشک خود مطمئن ترین راه جهت تشخیص و درمان هر بیماری است.

منبع: راسخون

به "مصرف داروی سرماخوردگی در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف داروی سرماخوردگی در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید