نگاهی دوباره به سمفونی ایران

به گزارش مجله کامپیوتر، تهران (پانا) - مستند سمفونی ایران (وحید موسائیان) ادای دین به موسیقی مقامی و کاوشی در نغمه ها و آواهایی در آستانه فراموشی است.

نگاهی دوباره به سمفونی ایران

به گزارش مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی ، مستند سمفونی ایران که نخستین باردر یازدهمین جشنواره سینماحقیقت روی پرده رفت ستایشی از موسیقی نواحی است. فیلمی که شخصیت اصلی آن، فریدون شهبازیان آهنگساز مطرح ایرانی است که در هر سفر به منطقه و دیدار با آوازخوان و نوازنده ای، بخشی از تاریخ موسیقی ایران را روایت می نماید. فیلم انرژی اش را از نوازندگانی می گیرد که دقایقی قطعات و مقام هایی را می نوازند که در دست فراموشی است، آواها و نغمه هایی که نسل به نسل پیش آمده و بیم آن می رود فراموش شوند.

سمفونی ایران قصه یک سفر است. سفری که شهبازیان به اسم یک علاقه مند موسیقی مقامی شروع می نماید و تماشاگر را با خود همراه می نماید. این سفر در عین حال که در ساحت موسیقی است، به وسعت ایران است. از خراسان تا کرمانشاه، از لرستان تا بوشهر ادامه دارد و در هر منزل که استاد شهبازیان با کوله ای بر پشت و در قالب مسافر با نوازنده و آوازخوانی هم کلام می گردد، می توان عطر موسیقی ایرانی را استشمام کرد.

سمفونی ایران تنها درباره موسیقی نیست. قاب ها نشان دهنده زیبایی های طبیعت بکر ایران است. نوازنده اهل لرستان در دل دشت می نوازد و نوازنده اهل کرمانشاه در روستا. هنرمند در پهنه سرزمینی معنا می یابد که باشکوه و تاریخی است. طبیعتی کمتر دیده شده، طبیعتی که مثل موسیقی مقامی در حال فراموش شدن است. تماشای سمفونی ایران زنده کننده حس و حسرت است. این احساس جاری در فیلم را صدای مسعود رایگان گوینده گفتار متن به خوبی، بازتاب داده و به یکی از امتیازهای فیلم تبدیل شده است.

مستند سمفونی ایران محصول مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی است و شامگاه دوشنبه 30 فروردین ماه از شبکه مستند پخش شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نگاهی دوباره به سمفونی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی دوباره به سمفونی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید