چرا ترامپ، ترسناک شده است؟

به گزارش مجله کامپیوتر، ایرنا نوشت: نیویورک تایمز در یادداشتی درباره تاثیر کرونا بر فضای سیاست داخلی آمریکا و احتمال ظهور یک جنبش سیاسی جدید استدلال کرد که این ویروس بنیان ایدئولوژیک حزب جمهوریخواه را تهدید می کند و دونالد ترامپ و متحدانش نگران چیزی فراتر از انتخابات ماه نوامبر هستند.

چرا ترامپ، ترسناک شده است؟

جامل بویی ستون نویس این نشریه شنبه نوشت: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با موج بزرگ بیکاری و انقباض اقتصادی روبروست و تلاش می کند تا محدودیت های کرونایی را پایان دهد و اقتصاد را به حالت عادی بازگرداند. به همین دلیل، او هفته گذشته را صرف اعمال اختیارات ریاست جمهوری برای بازگشایی اقتصادی کرد و گفت: کشور ما باید بازگشایی شود و این اتفاق خواهد افتاد. من این کار را با امنیت انجام می دهم و امیدوارم که بعضی از بخش ها سریع تر باز شود.

جمهوریخواهان کنگره نیز مانند ترامپ اصرار دارند که محدودیت ها تمام شود. اندی بیگز عضو تندرو جمهوریخواهان در مجلس کنندگان آمریکا به پولیتیکو گفت: این مساله (بازگشایی اقتصادی) باید دیروز اتفاق می افتاد. جان کندی سناتور جمهوریخواه ایالت لوئیزیانا هم به فاکس نیوز گفت: کشور باید بازگشایی شود اما وی هشدار داد: وقتی کشور بازگشایی شود ویروس کرونا با سرعت بیشتری منتشر می شود و ما باید برای آن آماده باشیم.

نیویورک تایمز درباره اضطراب سیاسی ترامپ و متحدانش نوشت: تردیدی نیست که نگرانی ها در مورد تبعات اقتصادی تمدید محدودیت ها و قرنطینه، واقعی است. اما جمهوریخواهان، بویژه ترامپ، در مورد انتخابات ماه نوامبر نیز نگران هستند. رییس جمهوری می داند که بخت وی بر اساس وضع اقتصادی دچار فراز و نشیب می شود. اگر او در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری شکست بخورد، احتمالا جمهوریخواهان کنگره را نیز با خود به ورطه سقوط می کشد.

این روزنامه افزود: اما به نظر می رسد که تلاش جمهوریخواهان برای بازگشایی اقتصادی دلیل دیگری هم دارد. کنگره برای مقابله با بحران مجبور است سیاست هایی را مدنظر قرار دهد که تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست. بسته 2.2 تریلیون دلاری برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا دو برابر قانون احیای اقتصادی و سرمایه گذاری مجدد است که سال 2009 تصویب شد. به طور قطع، کمک های بیشتری نیز تصویب خواهد شد و دموکرات ها در حال بررسی تریلیون ها دلار دیگر به عنوان بسته محرک اقتصادی هستند. در همین حال، بانک مرکزی آمریکا تریلیون ها دلار وام و اوراق قرضه ارائه می دهد تا بازارها را باثبات کرده و نرخ های بهره را پایین نگه دارد.

ستون نویس نیویورک تایمز شرح داد: آمریکا در مدت تنها یک ماه جهش بزرگی به سوی نوعی سوسیال دموکراسی اضطراری کرده است. در صورتی که بحران اقتصادی و بهداشتی در سال جاری ادامه پیدا کند احتمال زیادی وجود دارد که آمریکایی ها بیش از پیش در این راستا قرار بگیرند و این در حالی خواهد بود که کسب و کارها همچنان تعطیل می شوند و بیکاری افزایش می یابد و دولت فدرال تنها نهادی خواهد بود که می تواند تمام اقتصاد را سر پا نگه دارد.

این منطق که مردم عادی در دوره آسیب پذیری اقتصادی و اجتماعی به امنیت نیاز دارند، همان قدر که در زمان های عادی درست است در دوره بحران نیز صدق می کند. اگر چیزی مثل دولت سوسیال دموکرات در چنین شرایطی عملی باشد پس قطعا در دوره رشد بالای اقتصادی و بیکاری پایین نیز شدنی است. در حالی که برنی سندرز و الیزابت وارن ایده های ترقیخواهانه را وارد جریان اصلی سیاست در آمریکا کردند، ممکن است که رای دهندگان این امر را یک واقعیت اساسی تلقی کنند.

بویی در ادامه یادداشت خود تاکید کرد: خطری که حزب جمهوریخواه را تهدید می کند این است که رای دهندگان رییس جمهوری را مقصر بیکاری و افزایش مرگ بیماران تلقی کنند. این یک ترس منطقی است زیرا ترامپ به رغم هشدارهایی که خارج از دولت به گوش می رسید، با صدای بلند تهدید بیماری و بیکاری را رد کرد. از همین رو، خطر ایدئولوژیکی که وجود دارد این است که همان پروژه ایدئولوژیکی که با رونالد ریگان، دولت را در دست گرفت و با ترامپ در راستا پیروزی قرار گرفت، تضعیف می شود.

جمهوریخواهان این موضوع را به طور علنی بیان نمی کنند اما در آستانه تصویب اولین بسته کمکی مقابله با کرونا تلاش کردند تا سخاوتمندانه ترین بخش آن را نابود کنند، یعنی افزایش پوشش بیمه بیکاری را. چرا؟ ریک اسکات سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا در صحن سنا در این باره گفت: لحظه ای که به سر کار برمی گردیم، نمی توانیم برای مردم انگیزه ای ایجاد کنیم تا بگویند جای بهتری می توانم کار کنم. به عبارت بهتر، ما نمی توانیم به مردم کمک کنیم تا چانه زنی موثرتری برای دستمزدهای بهتر داشته باشند. چه بحرانی وجود داشته باشد و چه وجود نداشته باشد، ما باید طبقه کارگر را منضبط کنیم.

تضمینی وجود ندارد که آمریکایی هایی با کمک های بیشتری از سوی دولت فدرال در مقابل همه گیری بیماری یا فروپاشی اقتصادی پاسخ دهند اما در هر حال، چنین احتاقتصادی هم کم نیست. رکودهای پی درپی اواخر قرن نوزدهم نظم اجتماعی را مختل و فضا را برای رادیکالیسم سیاسی باز کرد. رکود بزرگ و رکود پاندمیک (همه گیری جهانی بیماری) هم ممکن است همین نتیجه را داشته باشد.

نیویورک تایمز در مورد تاثیر کرونا بر دیدگاه ریگان مبنی بر دولت کوچک و افزایش دخالت های دولت ترامپ در پرونده همه گیری این ویروس نوشت: جمهوریخواهان و محافظه کاران در تلاش برای کوچک کردن دولت، کشور را در مقابل یک بیماری مرگبار آسیب پذیر کرده و پروژه ریگان را تضعیف و مخالفان را قوی تر کردند.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که یکی از ترقیخواه ترین نسل های تاریخ در حال پیدا کردن جایگاه خود در سیاست آمریکاست؛ نسلی که دیدگاه هایش بر اساس دو دهه جنگ و بحران اقتصادی شکل گرفته است.

بویی در پایان یادداشت خود یادآوری کرد: البته هنوز هیچ چیزی قطعی نیست و باید اتفاقات بیشتری رخ دهد. اما در حال حاضر، به نظر می رسد که در حیات آمریکا یک جنبش ارتجاعی در حال از هم گسیختن است و یک جنبش دیگر با بینشی بسیار متفاوت در حال شکل دریافت است.

310 23310

منبع: خبرآنلاین

به "چرا ترامپ، ترسناک شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ترامپ، ترسناک شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید