چطور در زمان شیوع بیماری ویروسی خرید سالم و بی خطری داشته باشیم؟

به گزارش مجله کامپیوتر، شیوع ویروس کووید 19 یا همان ویروس کرونای جدید این روز ها همه را نگران نموده و بسیاری از مردم مطمئن نیستند که برای محافظت از سلامت خود و عزیزان شان چه کار هایی باید انجام دهند.

چطور در زمان شیوع بیماری ویروسی خرید سالم و بی خطری داشته باشیم؟

به گزارش گروه بازرگانی مجله کامپیوتر، شیوع ویروس کووید 19 یا همان ویروس کرونای جدید این روزها همه را نگران نموده و بسیاری از مردم مطمئن نیستند که برای محافظت از سلامت خود و عزیزان شان چه کارهایی باید انجام دهند. یکی از فعالیت هایی که این روزها باعث نگرانی برخی افراد شده خرید کردن است. در این مقاله به نکات مهم خرید کردن در زمان شیوع این بیماری ها می پردازیم.

مراقبت های شخصی در زمان شیوع بیماری ویروسی چیست؟

ویروس های مختلف به شکل های متفاوتی منتقل می شوند. مثلا ویروس کووید 19 که الان شایع شده با ترشحات تنفسی افراد آلوده وارد هوا می گردد و روی اجسام و سطوح می نشیند. وقتی شما سطح آلوده را لمس می کنید ویروس به دست شما می چسبد و وقتی دست تان را به صورت تان می زنید وارد مجاری تنفسی شما می گردد و شما را آلوده می نماید. به همین دلیل است که می گویند مهم ترین راه پیشگیری از بیماری شستن مرتب دست هاست. خوشبختانه این ویروس به راحتی با آب و صابون معمولی یا ضدعفونی نماینده هایی که حاوی الکل 70 درجه باشند از بین می رود.

البته اگر شیوع بیماری در جامعه در مراحل پیشرفته باشد، ممکن است ویروس روی هر سطحی وجود داشته باشد. بنابراین هرچیزی که با خود از بیرون به منزل می آورید ممکن است به ویروس آلوده باشد. به همین دلیل در زمان شیوع گسترده ویروس بهتر است تا جایی که ممکن است از منزل بیرون نروید و وقتی وارد خانه می شوید از تماس لباس های بیرون با وسایل خانه جلوگیری کنید و درصورت امکان هر بار پس از ورود به خانه لباس های خود را بشویید. خودتان هم دوش بگیرید و یا دست و صورت تان را با آب و صابون و طبق اصول بهداشتی بشویید. وسایلی که از محیط بیرون وارد منزل می شوند هم باید ضدعفونی یا شسته شوند تا از آلوده نبودن آنها مطمئن شوید.

مهم ترین کاری که هر عضو جامعه در هنگام شیوع بیماری ویروسی باید انجام دهد این است که بهداشت فردی را رعایت کند. بسیاری از ما می دانیم که باید بهداشت را رعایت کنیم اما روش صحیح انجام اصول بهداشتی را نمی دانیم. پس ابتدا باید روش درست شستن و ضدعفونی کردن دست و استفاده از دستکش و ماسک و دور انداختن آنها را یاد بگیریم.

دست باید 20 ثانیه با صابون یا مایع ضدعفونی نماینده در تماس باشد و همه قسمت های دست به آن آغشته گردد.

اگر از ماسک استفاده می کنید پیش از استفاده، در حین استفاده و پس از استفاده هرگز به سطح ماسک دست نزنید و از بند یا کش ماسک برای گذاشتن و برداشتن آن بهره ببرید. ماسک باید کاملا روی صورت شما کیپ گردد و هوا از اطراف آن داخل نرود. نواری بالای ماسک وجود دارد که باید آن را روی بینی تان تنظیم کنید. از ماسک فقط یک بار بهره ببرید و سپس آن را در یک کیسه دربسته بگذارید و در سطل زباله دردار بیاندازید.

دستکش را هم هنگام بیرون آوردن از دست برگردانید، در کیسه دربسته بگذارید و در سطل زباله دردار بیاندازید. پس از دورانداختن ماسک و دستکش حتما دست تان را طبق اصولی که گفتیم ضدعفونی کنید یا بشویید.

علایم ویروس کووید 19 شباهت زیادی به سرماخوردگی و آنفلوانزا دارد. بنابراین حتی اگر علایم بسیار خفیفی از سرماخوردگی دارید، در خانه بمانید تا درصورت ابتلا موجب گسترش ویروس نشوید. هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا قسمت داخلی آرنج بپوشانید و سپس دست های تان را بشویید.

سیستم ایمنی بدن خود را با تغذیه سالم، خواب کافی و ورزش تقویت کنید.

نباید فراموش کنید که این ویروس جدید است و دانشمندان هنوز در حال تحقیق روی آن هستند. پیشرفت های علمی درباره ویروس را فقط و فقط به وسیله رسانه های معتبر دنبال کنید و به شایعات بی منبع توجه نکنید.

در زمان شیوع بیماری ویروسی چگونه خرید کنیم؟

هنگام ورود به فروشگاه دست خود را طبق اصولی که شرح دادیم با مایع ضدعفونی نماینده کاملا تمیز کنید و دستکش یک بارمصرف بپوشید. در فروشگاه های عظیم مانند هایپر استار مایع ضدعفونی نماینده و دستکش یک بارمصرف به صورت رایگان در اختیار همه مشتریان قرار می گیرد.

در فروشگاه به اجناسی که نمی خواهید بخرید دست نزنید.

سعی کنید فاصله یک متری را با افراد رعایت کنید.

برای پرداخت پول از کارت بانکی بهره ببرید. در فروشگاه های هایپراستار مبلغ خرید به وسیله کامپیوتر به دستگاه پوز فرستاده می گردد و مشتری شخصا کارت می کشد. به همین دلیل کارت بین مشتری و صندوق دار دست به دست نمی گردد که در پیشگیری از انتقال ویروس موثر است.

پس از خروج از فروشگاه دست های خود را بشویید یا ضدعفونی کنید.

چطور خریدها را به خانه ببریم تا ویروس وارد خانه ما نگردد؟

پس از بازگشت به منزل، در ورودی خانه کیسه های خرید را بیرون بیاورید و در یک کیسه دربسته دور بریزید یا اگر از اکوبگ استفاده می کنید آنها را بشویید.

همه خریدها را در یک سینی یا تشت تمیز به آشپزخانه یا حمام ببرید و بشویید یا ضدعفونی کنید و سپس در یخچال و کابینت بگذارید. سپس سینک ظرفشویی یا حمام را ضدعفونی کنید.

لباس های تان را عوض کنید و بشویید. دست و صورت خود را طبق اصول بهداشتی بشویید یا دوش بگیرید.

در زمان شیوع بیماری ویروسی از کجا خرید کنیم؟

توصیه می گردد در زمان شیوع بیماری های ویروسی تا جایی که ممکن است تردد در سطح شهر را به حداقل برسانید تا هم خودتان کمتر در معرض ویروس قرار بگیرید و هم ویروس را با خود به جاهای جدید منتقل نکنید. با خرید از فروشگاه های عظیم که همه نیازهای شما را زیر یک سقف فراهم نموده اند می توانید رفت و آمد شهری خود را به حداقل برسانید.

نکته دیگر اینکه فروشگاه های عظیم امکانات و توانایی لازم برای ضدعفونی منظم را دارند. روابط عمومی فروشگاه های زنجیره ای هایپراستار اقدامات این مجموعه برای پیشگیری از انتقال ویروس کووید 19 را شرح داده است:

در ورودی همه فروشگاه های هایپراستار افرادی با دستگاه های تب سنج دمای بدن همه مشتریان را اندازه می گیرند تا از ورود افرادی که علایم ویروس را دارند جلوگیری گردد. همچنین مایع ضدعفونی نماینده و دستکش یک بارمصرف به صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

کلیه سبدهای خرید، صندوق ها و دیگر سطوح فروشگاه های هایپراستار به طور منظم ضدعفونی می شوند.

همه کارکنان فروشگاه موظف اند از دستکش های یک بار مصرف استفاده نمایند.

دمای بدن کلیه کارکنان فروشگاه ها هر روز کنترل می گردد.

این اقدامات نقش مهمی در جلوگیری از شیوع ویروس دارند. با رعایت نکاتی که ذکر شد و همکاری با کارمندان فروشگاه، شما می توانید خریدی سالم داشته باشید و خطر ابتلا به مریضی را کم کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چطور در زمان شیوع بیماری ویروسی خرید سالم و بی خطری داشته باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در زمان شیوع بیماری ویروسی خرید سالم و بی خطری داشته باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید