حیات خلیج گرگان در خطر است

به گزارش مجله کامپیوتر، خلیج گرگان محیطی است که در اثر جریان فعال و هیدرودینامیک دریای خزر در حال تغییر شکل بوده و هر روز بر مشکلاتش افزوده می گردد.

حیات خلیج گرگان در خطر است

حیات خلیج گرگان از یک سو در اختیار دریای خزر است و از سوی دیگر به وسیله رود ولگا تأمین می گردد، اما پدیده های اقلیمی مانند خشکسالی، کاهش بارندگی و پس روی دریای خزر حیات این خلیج را متحول نموده و باعث شده خلیج رو به خشکی جریان یابد.

جلسه کمیته ملی نجات خلیج گرگان با حضور پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست در استانداری گلستان بهمن ماه سال 95 تشکیل شد.

فرشچی در این جلسه گفت که باید با سرعت نقشه راه نجات خلیج گرگان تدوین شده و مصوبه هیئت دولت مراحلش را طی کند و به مرحله اجرا برسد.

در این راستا کارگروه تخصصی طرح نجات خلیج در آب منطقه ای استان گلستان به همراه دستگاه ها و سازمان های مرتبط در استان گلستان و مازندران و سطح کشور تشکیل شد.

در این گروه تصمیم ها بر آن شد که مطالعات نجات خلیج گرگان و تالاب میانکاله در دو بخش مطالعات شناسایی و ارزیابی راهکارهای اضطراری و مطالعات جامع انجام گیرد.

محمد نوری مدیر فنی شرکت آب منطقه ای استان گلستان در زمینه اجرای طرح نجات خلیج گرگان گفت:

طرح نجات خلیج گرگان از فروردین سال 96 از سوی استانداری گلستان با اعتبار حدود یک میلیارد تومان در اختیار آب منطقه ای قرار داده شد.

برای اجرای این طرح از ابتدای امر کارگروه تخصصی متشکل از سازمان ها و ارگان های استان های گلستان و مازندران که ذینفع در خلیج گرگان و دریای خزر هستند، تشکیل شد و تعدادی از سازمان های کشوری مانند سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها و سازمان بنادر و دریانوردی در این کارگروه عضو بودند.

وی اضافه نمود:

کارگروه تخصصی طرح نجات خلیج 9 جلسه در طی یک سال گذشته برگزار کرد که در این جلسات تصمیماتی اتخاذ شد که از جمله آن ها انجام مطالعات در دو بخش اضطراری یا کوتاه مدت و مطالعات جامع یا بلندمدت بود.

به گفته وی در زمینه اقدامات اجرایی نیز اقدامات کوتاه مدت از جمله لایروبی کانال ها و رودخانه های منتهی به خلیج گرگان انجام شد و اقدامات بلند مدت از ماحصل نتایج مطالعات استخراج خواهد شد که در آینده پس از اتمام مطالعات و تخصیص اعتبارات لازم از سوی دستگاه های ذی ربط در دستور کار قرار خواهد گرفت.

نوری بیان نمود:

همه اقدامات اولیه برای شروع اجرای طرح نجات خلیج انجام شد، اما دیگر اعتباری برای ادامه فرایند اجرای طرح اختصاص نیافت و هم اکنون با توجه به درخواست و گزارش توجیهی که به سازمان برنامه و بودجه استان گلستان ارسال کردیم، منتظریم تا اعتباری اختصاص یابد که انجام مطالعات جامع و اقدامات اجرایی برای نجات خلیج ادامه یابد.

حداقل 50 میلیارد تومان هزینه برای اجرای طرح نجات خلیج احتیاج است که طی گزارش توجیهی و برآورد هزینه این طرح برای دوره حدود چهار ساله، برنامه آن ارائه شده است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "حیات خلیج گرگان در خطر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات خلیج گرگان در خطر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید