خوردن خربزه در دوران بارداری چه مزایایی دارد؟

به گزارش مجله کامپیوتر، خربزه فارغ از دارا بودن انواع ویتامین ها و مواد معدنی، سرشار از آنتی اکسیدان ها و ضد انعقادها، هستند. خربزه یک میوه استثنایی برای مادران باردار است. برای آگاهی از مزایای خوردن خربزه در بارداری با ما همراه باشید.

خوردن خربزه در دوران بارداری چه مزایایی دارد؟

خربزه در بارداری

خربزه میوه ای بسیار مفید برای زنان باردار است، البته اگر در خوردن آن زیاده روی نکنید! این میوه کم کالری و دارای مواد مغذی و فیبر فراوانی است، به همین خاطر یک میان وعده خوشمزه و سالم در دوران بارداری به شمار میرود.

گاهی اوقات، یک باکتری به نام باکتری لیستریا بر روی پوست خارجی میوه یافت می گردد که می تواند برای زنان باردار مضر باشد. بعضی از پزشکان ممکن است به همین خاطر از شما بخواهند که از خوردن این میوه اجتناب کنید. با این حال، در صورت شستن کامل و پوست کردن این میوه، منعی برای مصرف آن وجود ندارد.

ارزش غذایی خربزه در بارداریخربزه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. این میوه غنی از ویتامین B1، ویتامین A و C و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و فسفر است. هم چنین خربزه سرشار از اسید فولیک یا ویتامین B9 است. B9 مهم ترین ویتامین در دوران بارداری است، زیرا مانع از نقص لوله های عصبی در نوزادان می گردد. بعلاوه خربزه دارای عنصر روی است که برای رشد بافت های جنین ضروری است. خربزه منبعی غنی از مواد ضد انعقاد خون و آنتی اکسیدان برای مادر است.

مزایای مصرف خربزه در بارداری

1. پیش گیری از نقص لوله های عصبی جنینلوله های عصبی جنین منشا تشکیل مغز و نخاع در سه ماهه اول بارداری هستند. مصرف خربزه که غنی از اسید فولیک است، اندازه ویتامین B9 مورد احتیاج روزانه را تامین و از بروز هر گونه نقص در لوله های عصبی جنین پیشگیری می نماید. این یکی از مهمترین مزایای مصرف خربزه در بارداری است.

2. جلوگیری از لخته شدن خونیکی از عوارض جانبی دوران بارداری لخته شدن خون است. اگر چه این مورد بسیار نادر است، اما مصرف خربزه به کاهش غلظت خون و جلوگیری از لخته شدن خون یاری می نماید.

3. بهبود سیستم ایمنی بدنخربزه دارای کاروتنوئید ها است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نمایند و مانع از تشکیل رادیکال های آزاد در بدن می گردد. این امر به شکل گیری سلول های تازه یاری می نماید و موجب بهبود ایمنی مادر و جنین می گردد.

4. درمان سوزش سر دلسوزش سر دل مسئله ای رایج و آزار دهنده دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه دوم و سوم است. خربزه سیستم گوارش را آرام می نماید. ویتامین C موجود در آن، نه تنها یاری به هضم و جذب غذا می نماید، بلکه اسیدیته و سوزش سر دل را کاهش می دهد.

5. درمان کم خونیکم خونی در دوران بارداری برای مادر و جنین بسیار خطرناک است. خربزه به دلیل دارا بودن آهن و ویتامین C، کم خونی کنترل می نماید. ویتامین C به جذب آهن در سیستم گوارش یاری می نماید.

6. درمان گرفتگی عضلات پابسیاری از زنان باردار، در طول شب، از گرفتگی عضلات پا شکایت می نمایند. گرفتگی عضلات پا به دلیل کمبود پتاسیم در بدن است، و خربزه با دارا بودن این ماده معدنی، به درمان این مشکل یاری می نماید.

7. بهبود بینایی جنینچشم نوزادان در سه ماهه اول بارداری آغاز به رشد می نماید و در اواخر بارداری کامل می گردد. خربزه سرشار از ویتامین A است و مصرف خربزه در بارداری، خطر ابتلای جنین به اختلالات چشم را به شدت کاهش می دهد.

8. تنظیم فشار خوندر دوران بارداری، بسیاری از مادران دچار فشار خون بالا می شوند که می تواند منجر به عوارضی مانند مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی) گردد. خربزه دارای ترکیباتی از نمک های معدنی ضروری است که به تنظیم فشار خون یاری می نماید و آن را تحت کنترل در می آورد.

9. درمان یبوستمصرف خربزه در بارداری موجب پیش گیری از یبوست می گردد. زنان در دوران بارداری بار ها به یبوست مبتلا می شوند که دلیل آن کمبود فیبر در رژیم غذایی است. ویتامین ها و فیبر موجود در خربزه باعث تسهیل حرکت روده و پیش گیری از یبوست در بارداری می گردد.

10. کنترل وزنخربزه به دلیل کم کالری بودن یک میان وعده عالی برای مادران باردار است. وجود فیبر زیاد در خربزه احساس سیری ایجاد می نماید و در نتیجه موجب کنترل وزن در بارداری می گردد. اندازه فروکتوز در خربزه بسیار کم است و موجب افزایش وزن نمی گردد.

11. سلامت استخوان ها و دندان های نوزاداستخوان ها و دندان های جنین در دوران بارداری، از کلسیم بدن مادر برای رشد خود استفاده می نمایند. به همین خاطر مادران باردار بایستی غذا های غنی از کلسیم مصرف کند. کلسیم در خربزه به وفور یافت می گردد.

12. بهبودی پس از زایماننه تنها در دوران بارداری، بلکه بعد از زایمان، نیز بدن مادر احتیاج به تغذیه مناسب دارد تا بهبود یابد. ویتامین A موجود در خربزه در کبد و سلول های چربی ذخیره می گردد. این ویتامین ذخیره شده در دوران بارداری، به فرایند بهبودی پس از زایمان یاری شایانی می نماید.

13. تامین انرژی بدناگرچه خربزه کالری زیادی ندارد، اما سرشار از پروتئین ها و کربوهیدرات هایی است که در بدن به انرژی تبدیل می شوند و انرژی مورد احتیاج برای فعالیت های جنین و مادر را فراهم می نمایند.

عوارض ناشی از مصرف خربزه در بارداریخربزه میوه ای بسیار مفید برای دوران بارداری است. تنها مشکل آن احتمال وجود باکتری لیستریا بر روی پوست آن است که با شستشوی کافی از بین می رود. بعلاوه در صورتی که مادران باردار آلرژی به این میوه داشته باشند، مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی گردد.

جمع بندیبرای جلوگیری از ابتلا به بیماری لیستریوزیس، پیش از مصرف، خربزه را کاملا بشویید. ابتدا خربزه را با آب بشویید، سپس برای مدتی در سرکه رقیق غوطه ور کنید. آنگاه دوباره آن را با آب بشویید و سپس با چاقو ببرید.

اطمینان حاصل کنید که چاقو و تخته برش تمیز باشند.

مصرف خربزه تمیز در دوران بارداری نه تنها به بدن آسیب نمی رساند، بلکه منبعی سرشار از مواد مغذی برای مادران است.

در صورت داشتن هر گونه واکنش آلرژیک به خربزه، پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون

به "خوردن خربزه در دوران بارداری چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوردن خربزه در دوران بارداری چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید