طرز تهیه لپه پلو ساده و مجلسی با و بدون گوشت

به گزارش مجله کامپیوتر، لپه پلو را می توان یک غذای ایرانی، سنتی و خوشمزه دانست. طرز تهیه این غذا سخت نیست و می توان آن را با گوشت، مرغ و بدون آن ها برای افراد گیاهخوار درست کرد. به همین علت تمام افراد با توجه به ذائقه خود می توانند این غذا را درست نمایند و از خوردن آن لذت ببرند. بعضی مواقع ممکن است به علت مشغله یا بسیاری موارد دیگر، دسترسی به مواد اولیه برای پخت این غذا سخت باشد.

طرز تهیه لپه پلو ساده و مجلسی با و بدون گوشت

در این هنگام می توانید با استفاده از مجله کامپیوتر تمام موارد مور احتیاج برای تهیه این غذا و بسیاری دیگر از مایحتاج خود را سفارش دهید و در اسرع وقت، جلوی در منزل تحویل بگیرید. در این مقاله از مجله کامپیوتر قصد داریم در مورد طرز تهیه لپه پلو نکاتی را بیان کنیم و دستور پخت آن را با هم مرور کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

طرز تهیه لپه پلو با گوشت چرخ نموده

در ادامه مواد لازم و طرز تهیه لپه پلو کرمانی با گوشت چرخ نموده برای 2 نفر را با هم مرور می کنیم. این غذا به مدت 30 دقیقه زمان آماده سازی و 1 ساعت زمان پخت احتیاج دارد. البته کالری این غذا 185 کیلوکالری است.

مواد لازم

برای پختن لپه پلو، ابتدا باید مواد لازم را تهیه کنید. این مواد عبارتند از:

  • برنج : 3 پیمانه
  • پیاز: 2 عدد میانه
  • گوشت چرخ: 350 گرم
  • لپه: 1 پیمانه
  • رب: 2 قاشق غذا خوری
  • نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، زیره و دارچین: به مقدار لازم
  • کره: به مقدار لازم
  • زعفران: به مقدار لازم

نحوه پخت لپه پلو با گوشت چرخ نموده

برای این که بتوانید این غذا را درست کنید، باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: پختن لپه

برای این که بتوانید لپه پلویی خوشمزه درست کنید، باید لپه را از شب قبل خیس کنید تا نفخ و بوی بد آن از بین برود. بهتر است در طول این زمان چند بار آب لپه را عوض کنید. پس از آن لپه ها را داخل قابلمه ریخته و روی آن ها آب می ریزیم. اجازه می دهیم تا آب به جوش بیاید و پس از آن کف روی آب را می گیریم. اکنون باید اجازه دهید تا لپه ها نرم شوند.

مرحله دوم: پختن پیاز و گوشت

اکنون نوبت آن رسیده که پیازها را به خوبی بشویید، پوست آن ها را جدا نموده و پیازها را به صورت نگینی خرد کنید. پس از این کار آن ها را درون یک ماهیتابه بریزی و اندکی تفت دهید تا طلایی شوند. پس از آن زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و اندکی آن ها را هم بزنید. اکنون نوبت اضافه کردن گوشت چرخ نموده به محتویات ماهیتابه است. گوشت چرخ نموده را به همراه کمی فلفل سیاه به ماهیتابه اضافه کنید و آن را به همراه پیاز تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

مرحله سوم: آماده سازی مایه لپه پلو

پس از این که گوشت کمی تغییر رنگ داد، باید لپه ها را به ماهیتابه اضافه کنید. پس از اندکی تفت دادن رب را به محتویات ماهیتابه اضافه کنید و آن را تفت دهید تا خامی آن گرفته و محتویات ماهیتابه خوش رنگ گردد.

مرحله چهارم: پختن برنج

اکنون نوبت به پخت برنج رسیده است. پس از این که برنج را پختید، قبل از آب کش کردن کمی پودر زیره داخل آن بریزید و آن را آبکش کنید. بستگی به سلیقه و ذائقه ای که دارید، ته دیگ مناسب را در کف قابلمه قرار دهید. اکنون برنج و مایه لپه پلو را به صورت لایه لایه روی ته دیگ بریزید تا تمام شوند. پس از آن روی تمام محتویات قابلمه کمی دارچین بریزید تا عطر و بوی مجذوب نماینده تری پیدا کند.

مرحله پنجم: سرو

پس از این که برنج دم کشید، قابلمه را از روی گاز بردارید. محتویات داخل قابلمه را هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. آن ها را در دیس های مورد نظر خود بریزید و با ریختن اندکی کره و زعفران روی برنج، می توانید آن را سرو کنید.

نکات مهم در پخت لپه پلو با گوشت چرخ نموده

توجه به بعضی نکات می تواند باعث گردد تا لپه پلویی مجذوب نماینده تر و خوشمزه تر درست کنید. بعضی از این نکات عبارتند از:

  • می توانید گوشت چرخ نموده را به صورت قل قلی نیز در آورید.
  • می توانید برای لپه پلو از ته دیگ سیب زمینی نیز بهره ببرید.
  • بعضی کنار لپه پلو، سیب زمینی سرخ نموده نیز سرو می نمایند.
  • بهتر است گوشت لپه پلو، گوشت گوسفندی باشد.
  • به جای گوشت می توانید از سویا نیز بهره ببرید.

طرز تهیه لپه پلو با مرغ

بعضی افراد به مرغ علاقه بیشتری دارند و ترجیح می دهند از غذاهایی که با گوشت مرغ درست می گردد، میل نمایند. لپه پلو یکی از آن غذاهایی است که می توان آن را با گوشت مرغ نیز درست کرد. در ادامه مواد لازم و دستور پخت لپه پلو با زیر کرمانی و مرغ را ارائه خواهیم کرد. البته از قلم نیاندازید دستور غذایی برای 2 نفر است که به مدت 2 ساعت زمان پخت و آماده سازی آن بوده و 200 کیلوکالری دارد.

مواد لازم

  • برنج: 3 پیمانه
  • پیاز: 1 عدد میانه
  • سینه مرغ: 250 گرم
  • رب: 1 تا 2 قاشق غذاخوری
  • گوجه: 3 عدد بزرگ
  • لپه: 1 پیمانه
  • سیب زمینی: 1 عدد بزرگ
  • نمک، فلفل، زردچوبه و زیره: به مقدار لازم

نحوه پخت لپه پلو با مرغ

برای این که بتوانید لپه پلو با مرغ درست کنید، تنها کافی است که مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: آماده سازی لپه

همانطور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، برای خوشمزه تر شدن غذا باید لپه ها را از شب قبل خیس کنید تا بوی بد و نفخ آن ها گرفته گردد. توجه داشته باشید که در این مدت، بهتر است چند بار آب آن را عوض کنید. پس از آن لپه ها را درون قابلمه بریزید و به همراه آب بپزید. کف حاصل از پخت لپه را از روی آب بردارید و دور بریزید. پس از آن اجازه دهید تا زمان نرم شدن، لپه ها بپزند.

مرحله دوم: آماده سازی مرغ و پیاز

پیاز را به خوبی بشویید، پوست آن را جدا نموده و آن را به صورت نگینی خرد کنید. پیاز خرد شده را با اندکی روغن در ماهیتابه بریزید و اجازه دهید تا زمان طلایی شدن، سرخ گردد. سینه مرغ را به صورت قطعات مکعبی ریز و کوچک خرد کنید. پس از این که پیازها طلایی شد، سینه مرغ خرد شده را به آن اضافه کنید و اندکی تفت دهید.

مرحله سوم: اضافه کردن ادویه

پس از این که سینه مرغ به همراه پیاز اندکی تفت داده شدند، نمک، فلفل، زردچوبه و در صورت تمایل ادویه کاری را به آن ها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. پس از آن گوجه ها را با دستگاه غذاساز پوره و یا با استفاده از رنده خرد کنید و به محتویات ماهیتابه اضافه کنید. اجازه دهید تا آب گوجه ها تبخیر گردد و محتویات ماهیتابه به خوبی سرخ شوند. پس از آن رب گوجه را به آن ها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا مواد با ادویه ها به خوبی ترکیب شوند. پس از آن لپه های نرم شده را اضافه کنید و اندکی تفت دهید.

مرحله چهارم: پختن برنج

برنج را با استفاده از آب، روغن و نمک بپزید. پس از این که برنج به مرحله آبکشی رسید، اندکی زیره به آن اضافه کنید و سپس برنج را آبکش نموده و در آبکش بریزید. با توجه به ذائقه و سلیقه خود می توانید از نان یا سیب زمینی به عنوان ته دیگ بهره ببرید. برنج و مایه لپه پلو با مرغ را به صورت لایه لایه درون قابلمه بریزید و آن را روی گاز قرار دهید تا برنج به خوبی دم بکشد.

مرحله پنجم: سرو غذا

در زمانی که برنج در حال دم کشیدن است، سیب زمینی را خرد و سرخ کنید. پس از آن که برنج پخت، محتویات قابلمه را با یکدیگر ترکیب کنید و در بشقاب یا دیس بکشید. آن را با استفاده از زعفران، کره آب شده خوشمزه تر کنید و با استفاده از سیب زمینی سرخ نموده تزئین کنید.

طرز تهیه لپه پلو بدون گوشت

می توان لپه پلو را بدون گوشت و مرغ درست کرد تا گیاه خواران نیز بتوانند از خوردن آن لذت ببرند. مجموع زمان آماده سازی و پخت آن برای 2 نفر 1 ساعت بوده و کالری آن 150 کیلوکالری است.

مواد لازم

مواد لازم برای درست کردن لپه پلو بدون مرغ و گوشت به توضیح زیر است.

  • برنج: 3 پیمانه
  • لپه: 1 پیمانه
  • پیاز: 1 عدد میانه
  • کره: 50 گرم
  • رب گوجه: 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم نموده: 2 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل، زردچوبه و زیره: به مقدار لازم

نحوه پخت لپه پلو بدون گوشت و مرغ

دستور پخت لپه پلو با زیره کرمانی و مناسب برای گیاه خواران به توضیح زیر است.

مرحله اول: آماده سازی لپه

همان طور که در این متن به آن اشاره کردیم، باید زیر را از شب خیس کنید و آب آن را عوض کنید تا نفخ و بوی بد آن گرفته گردد. پس از آن به همراه آب جوش، لپه ها را بپزید تا نرم شوند. البته از قلم نیاندازید که در هنگام پخت، کف روی آب جوش را جمع کنید و دور بریزید.

مرحله دوم: آماده سازی مایه لپه پلو

پیاز را به خوبی بشویید و پوست آن را جدا کنید. پس از آن، پیاز را باید به صورت نگینی خرد کنید و با اندکی روغن در ماهیتابه سرخ کنید. پس از این که پیازها طلایی شد، ادویه های لازم مانند نمک، فلفل و زردچوبه را به پیازها اضافه کنید و هم بزنید. اکنون نوبت اضافه کردن رب گوجه فرنگی رسیده است. آن را به محتویات ماهیتابه اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی با سایر مواد ترکیب گردد.

مرحله سوم: پختن برنج

اکنون نوبت به پختن برنج رسیده است. برنج را با آب و کمی روغن و نمک بپزید. در دستور پخت لپه پلو با زیر کرمانی آمده است که باید قبل از آبکش کردن برنج، اندکی زیره به آن اضافه کنید و سپس آن را آبکش کنید. پس از این که برنج را آبکش کردید، با توجه به سلیقه خود ته دیگ مناسب را ته قابلمه قرار دهید. اکنون نوبت به آن رسیده که مایه لپه پلو و برنج را به صورت لایه لایه درون قابلمه بریزید و بگذارید تا دم بکشد.

مرحله چهار: سرو

پس از دم کشیدن برنج، محتویات قابلمه را به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید و درون دیس بریزید. سپس با استفاده از زعفران و کره آب شده آن را خوشمزه تر و سرو کنید.

نکات مهم در پخت انواع لپه پلو

  • باید بدانید که در دستور اصلی و طرز تهیه لپه پلو کرمانی، زیره وجود دارد. اما اگر به زیره علاقه ندارید، می توانید به صورت کلی آن را حذف کنید.
  • به جای رب گوجه فرنگی می توانید از پوره گوجه نیز بهره ببرید.
  • بسیاری افراد کنار لپه پلو سیب زمینی سرخ نموده قرار می دهند.
  • لپه پلو را می توان با انواع سالاد، ترشی یا ماست میل کرد.

جمع بندی

لپه پلو یک غذای کرمانی و خوشمزه است که می توان آن را با گوشت، مرغ و بدون آن ها درست کرد. باید بدانید که تهیه این غذای خوشمزه احتیاج به وقت زیادی ندارد و به راحتی می توانید آن را درست کنید. بعلاوه با استفاده از مجله کامپیوتر می توانید مواد اولیه لازم برای درست کردن این غذا را جلوی در منزل تحویل بگیرید. تنها کافی است که این اپلیکیشن را باز کنید، مواد لازم و سایر احتیاجهای خود را سفارش دهید و در اسرع وقت آن ها را تحویل بگیرید.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه لپه پلو ساده و مجلسی با و بدون گوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لپه پلو ساده و مجلسی با و بدون گوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید