قانون گذاران آمریکایی نسبت به آینده تاریک زنان افغانستان ابراز نگرانی کردند

به گزارش مجله کامپیوتر، قانون گذاران آمریکایی از نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان سوالاتی درباره اینکه اگر پس از خروج نیروهای آمریکایی، طالبان زمام امور کشور را در دست بگیرد چطور از زنان افغان حفاظت خواهد شد، پرسیدند و تهدید کردند که در صورت از بین رفتن دستاوردهای حقوقی، کمک مالی به این کشور جنگ زده را قطع خواهند کرد.

قانون گذاران آمریکایی نسبت به آینده تاریک زنان افغانستان ابراز نگرانی کردند

به نقل از خبرگزاری رویترز، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا گفت: اگر طالبان نقش حکمرانی و رهبری افغانستان را برعهده بگیرد که به پیشرفت های جامعه مدنی سرانجام می دهد و حقوق زنان را کاهش می دهد و به دوران قبل بازمی گرداند، گمان نمی کنم که تحت هیچ شرایطی سنای آمریکا از کمک به افغانستان به ویژه تحت برنامه بانک جهانی که یک کمک مالی و تامین بودجه را فراهم می کند، حمایت کند.

برای نخستین بار از زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برنامه ها برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا 11 سپتامبر سال جاری میلادی به دنبال دو دهه جنگ را اظهار داشت، جلسه عمومی کمیته روابط خارجی سنا حول محور سیاست افغانستان برگزار شد که در آن زلمای خلیلزاد، کننده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان شهادت داد.

بایدن هنگامی که 14 آوریل این اطلاعیه را اعلام می کرد، گفت: واشنگتن به تامین کمک برای نیروهای امنیتی افغان و برنامه های غیرنظامی به ویژه برنامه های مربوط به زنان و دختران ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، دولت بایدن در حال همکاری با کنگره برای تامین یک کمک غیرنظامی حدودا 300 میلیون دلاری به افغانستان است.

اعضای کنگره آمریکا که بسکمک از آنها نسبت به برنامه بایدن برای بازگرداندن 2500 نیروی آمریکایی به خانه شک و تردید دارند، نگرانند که این برنامه کنترل افغانستان را به طالبان واگذار کند؛ گروه شبه نظامی که از سال 1996 تا 2001 میلادی بر افغانستان حکومت داشت و فعالیت های زنان افغان را به شدت محدود کرده بود.

قانون گذاران هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا نسبت به حقوق، پتانسیل جنگ داخلی و اینکه افغانستان مجددا به پناهگاهی برای افراط گرایان تبدیل شود، ابراز نگرانی کرده اند.

جیم ریش، سناتور ارشد جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا گفت: نگرانم که این تصمیم دولت بایدن منجر به حمله ای از سوی طالبان برای سرنگونی دولت کابل شود.

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه با اشاره به افزایش خشونت ها در کابل به کارمندان دولتی در سفارتخانه اش در پایتخت افغانستان دستور داد که اگر می توانند کارهایشان را از جای دیگری انجام دهند، این سفارت را ترک کنند.

از زمان سرنگونی حکومت طالبان، جامعه بین الملل میلیاردها دلار کمک مالی به افغانستان ارائه کرده اند. بارها به دستاوردها برای زنان و دختران برای دسترسی پیدا کردن به آموزش و زندگی اجتماعی به عنوان یکی از موفقیت های بزرگ در این دوران افتخار شده است.

با وجود وعده هایی دال بر اینکه زنان در میز مذاکرات صلح افغانستان حضور پررنگی خواهند داشت، اما حضور زنان در این مذاکرات بسیار کمرنگ بود.

جین شاهین، سناتور دموکرات و تنها زن حاضر در کمیته روابط خارجی سنا گفت: خلیلزاد حضور مکفی زنان در مذاکرات صلح افغانستان را یک اولویت قرار نداده بود.

وی افزود: هنوز بلاتکلیفی های بسکمک درباره برنامه ها برای افغانستان پس از 11 سپتامبر وجود دارد و نمی دانیم که چطور قرار است از حقوق زنان افغان حفاظت شود. زنان در افغانستان همچنان هدف خشونت هستند، موضوعی که باید متوقف شود.

جین شاهین به هفت زنی اشاره کرد که به خاطر تلاش هایشان در راستای حقوق بشر توسط طالبان کشته شدند.

وی افزود: من از هیچ اقدامی که به آنها اجازه دهد به این اقدامات وحشتناکشان بدون محاکمه ادامه دهند، حمایت نخواهم کرد.

خلیلزاد تاکید دارد که واشنگتن برای شامل شدن زنان و اقلیت ها در مذاکرات صلح آینده تلاش می کند. وی تاکید کرد، واشنگتن و شرکایش با تحریم و انزوا، عقبگرد در افغانستان را مجازات می کنند.

در دوران حکومت طالبان، زنان از تحصیل یا اشتغال به کار منع شده بودند، مجبور بودند کل بدنشان را بپوشانند و بدون یکی از بستگان ذکور اجازه خارج شدن از خانه را نداشتند. جرایم اخلاقی نیز با شلاق و سنگسار مجازات می شدند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "قانون گذاران آمریکایی نسبت به آینده تاریک زنان افغانستان ابراز نگرانی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون گذاران آمریکایی نسبت به آینده تاریک زنان افغانستان ابراز نگرانی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید