مزایای روانی غذا پختن برای خودتان

به گزارش مجله کامپیوتر، از نظر بالینی ثابت شده که آشپزی سلامت روانی را تقویت می نماید. در ادامه این مطلب مزایای آشپزی برای سلامت روان و روش های پیشنهاد شده برای آغاز این تجربه را می خوانید.

مزایای روانی غذا پختن برای خودتان

مجله کامپیوتر| شنیدن مزایای آشپزی برای خودمان غیرعادی نیست. بسیاری از افراد هوادار این کار هستند، چون در هزینه ها صرفه جویی می گردد، سلامتی را بهبود می بخشد و مهارت های آشپزی ما را قوی تر می نماید.

به گزارش مجله کامپیوتر؛ با این حال، به رغم این مزایا، آشپزی کردن برای خیلی از افراد کار کسل نماینده ایست و این قابل درک است، چون آشپزی کردن با خود رفت و آمد به سوپرمارکت برای خرید، شستن ظروف کثیف، بهم ریختگی آشپزخانه و گاهاً سوختگی های جزئی را به همراه دارد؛ بنابراین آشپزی جزو فعالیت هاییست که عده ای عاشق آن هستند و عده ای هم از آن متنفرند.

آشپزی از رژیم تقویت نماینده مغز پشتیبانی می نماید

آیا می دانستید غذا های خاصی هستند که می توانند عملکرد شناختی شما را تقویت نمایند؟ در مطالعه ای که سال 2014 انجام شد رابطه بین سلامت روانی ضعیف و رژیم های غذایی ناسالم آنالیز شد.

یک رژیم غذایی متعادل بدون غذا های فرآوری شده می تواند بر حافظه تاثیر مثبتی بگذارد و از عملکرد انتقال دهنده های عصبیِ مناسب پشتیبانی کند. یک نمونه از گزینه های غذایی که می تواند سلامت روان را تقویت کند رژیم غذایی مدیترانه ای است. این رژیم روی چربی های سالمی مانند روغن زیتون، میوه ها و سبزیجات فراوان، غلات کامل، ماهی و میزان کمی گوشت قرمز تاکید دارد.

ذکر این نکته ضروریست که واژه رژیم غذایی ناسالم آن قدر بار منفی دارد که عوامل اصلی انتخاب های غذایی ناسالم را به حاشیه می راند، عواملی مانند عدم دسترسی به غذا های سالم و فقر.

آشپزی ارتباطات اجتماعی را توسعه می دهد

چند وقت یکبار به دستور غذایی برمی خورید که فقط برای سرو یک نفر باشد؟ به ندرت! غذا در اصل برای به اشتراک گذاشتن است و آشپزی بهانه آسانی برای ایجاد ارتباط با دیگران است و می تواند به سادگی گپ زدن با فروشندگان محصولات کشاورزی درباره ایده های دستور پخت غذا شروع گردد.

آشپزی بهانه ساده ای برای دعوت از یک دوست برای پیوستن به شما در آشپزی یا جمع کردن دوستان دور هم است. وقتی حرف از آشپزی به میان می آید، راه های زیادی برای تعامل اجتماعی به بهانه آن به فکر خطور می نماید. اجتماعی شدن به واسطه آشپزی در پژوهش های اخیر پایه گذاری شده است. در پژوهشی که سال 2017 انجام شد آشپزی به عنوان یک روش عالی در زمینه های درمانی و توانبخشی اعلام شد.

آشپزی عزت نفس را تقویت می نماید

وقتی سلامت روانی ما ضعیف باشد، احساسی که نسبت به خودمان داریم دچار تزلزل می گردد. اگر فکر می کنید مغز شما درست کار نمی نماید، بعید نیست افکارتان با این باور که قادر به انجامِ درست هیچ کاری نیستید منحرف شده باشد.

مهارت آشپزی به میزان قابل توجهی عزت نفس را تقویت می نماید حتی اگر به سادگیِ آشپزی با سه ماده در تهیه یکی از انواع پاستا باشد (نودل، کره، پارمزان). آشپزی به این علت به لحاظ بالینی تقویت نماینده اعتماد به نفس است که فرد با انجام آن توانایی لذت بخشیدن به دیگران را پیدا میکند.

آشپزی به ایجاد برنامه منظم یاری می نماید

انجام کار های روزمره به قدری برای مغز مفید است که حول آن یک درمانِ روانی شکل گرفته است. درمان میان فردی و ریتم اجتماعی (IPSRT) یک نوع درمان روانی است که بیشتر در خصوص کسانی که اختلال دوقطبی را تجربه می نمایند استفاده می گردد.

در این روش درمانی، تاثیرِ رویداد های استرس زای زندگی و تغییرات در برنامه روزانه بر سلامت روانِ بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی و احتمالِ شروع یک دوره افسردگی یا شیدایی در این افراد تایید شده است.

این نوع درمان به افراد تعلیم می دهد در کنار سایر فعالیت های روزانه، برای زمانِ رفتن به رختخواب، بیدار شدن از خواب و غذا خوردن برنامه ریزی نمایند. ساعت زیستی بدن ما با پیروی کردن از یک برنامه روزانه می تواند متعادل گردد.

ساعت زیستی، ساعت درونی بدن ماست که کورتیزول، هورمون استرس و ملاتونین، هورمون کنترل نماینده چرخه خواب-بیداری ما را تنظیم می نماید. آشپزی می تواند یکی از ستون های برنامه روزانه شما باشد و تندرستی شما را افزایش دهد.

آشپزی خلاقیت را توسعه می دهد

گنجاندن فعالیت های خلاقانه به زندگی روزانه می تواند خلق و خو و تندرستی را به طرز چشمگیری تقویت کند. آشپزی در رده فعالیت های خلاقانه قرار گرفته است تا جایی که بر ارتباط بین آشپزی و بهبود خلق و خو تاکید شده است. پس اگر می خواهید حال روحیتان بهتر از همواره گردد بدون درنگ برای درست کردن غذای خودتان دست به کار شوید.

چطور آشپزی را شروع کنیم

تا اینجا شاید متقاعد شده باشید آشپزی برای تقویت سلامت روان مفید است، اما ممکن است هیچ ایده ای برای شروع این فعالیت خلاقانه نداشته باشید. ایده های پیشنهادی ما:

به غذا های مورد علاقه تان فکر کنید. شاید عاشق غذا هایی باشید که پختن آن ها به وسیله خودتان محال به نظر می رسد مثل سوشی یا فیله مینیون. به جای آن ها پختن ماهی سالمون در فر یا درست کردن یک همبرگر ساده در تابه را امتحان کنید یا شاید غذا های مورد علاقه شما جزو غذا های خوش طعم و خوشمزه، اما ناسالم با نمک یا چربی فراوان باشد. اشکالی ندارد.

خودتان را درگیر پختن غذا های سالم نکنید. غذایی که دوست دارید خودتان درست کنید هر چه که باشد بهتر از غذا های فرآوری شده و نیمه آماده بیرون است، پس نگران پختن غذای سالم نباشید. به مرور زمان با بهبود مهارت آشپزی می توانید غذا های سالم را در برنامه آشپزی تان بگنجانید.

به کلاس آشپزی بروید. در فضای کلاس با افرادی هم تجربه می شوید که آن ها هم با حضور در آشپزخانه اعتماد به نفس پیدا می نمایند و حضور آن ها از سنگینی این تجربه می کاهد. اگر رفتن به چنین کلاسی برای شما کسل نماینده است بهتر است با یکی از دوستانتان در کلاس آشپزی شرکت کنید.

غذاهایتان را با دیگران به اشتراک بگذارید. غذا پختن برای عده ای از افراد به شما انگیزه آشپزی و بالا بردن توانایی تان را می دهد. برای شروع می توانید از دوستان صمیمی تان دعوت کنید تا در صورت بروز اشتباه و اِشکال در آشپزی دست و پایتان را گم نکنید.

به مروز زمان مهارت آشپزی می تواند به یکی از ابزار دوست یابی شما تبدیل گردد. علاوه بر خود غذا می توانید با به اشتراک گذاشتن فرایند درست کردن غذا در قالب عکس یا ویدئو هم نوع دیگری از لذت را تجربه کنید و هم بتوانید بازخورد دیگران را جویا شوید و از تجربیات آن ها برای بهبود مهارت تان استفاده کنید.

فقط برای یک وعده آشپزی نکنید. اگر برای شروع، آماده آشپزیِ روزانه نیستید به میزان ای دو روز غذا درست کنید. با این ترفند، از 7 روز هفته، 2 روز دست پخت خودتان را می خورید که انگیزه خوبی برای شکل گیری این عادت است.

از خانواده یا نزدیکانتان یاری بگیرید. از یکی از اعضاء باتجربه خانواده یا نزدیکانتان بخواهید بعضی نکات و ترفند های مهم آشپزی را به شما یاد دهد تا شروع آسان تری داشته باشید. با یاری گرفتن از نزدیکان تعامل اجتماعی شما هم بهتر می گردد که در اوقات چالش برانگیز منبع آرامش خوبی است.

ایجاد عادت های نو هرگز آسان نیست چه رسد به عادت پیچیده ای مثل آشپزی! اگر بتوانید این تجربه را به گام های دست یافتنیِ کوچک تقسیم کنید، احتمال موفقیت تان بیشتر می گردد. مهم نیست از چه روشی برای شروع آشپزی کردن برای خودتان استفاده می کنید، مهم اینست که اجازه ندهید ترس یا عدم اعتماد به نفس شما را از انجام این فعالیت لذت بخش و مفید بازدارد. آشپزی تجربه ایست که همه ما روزی ناچار به انجام آن خواهیم شد، حالا که از مزایای این فعالیت خلاقانه برای سلامت روان مطلع شدید پس چرا آن را به یک فعالیت فرح بخش روزانه تبدیل نکنید؟!

منبع: verywellmind

منبع: فرادید

به "مزایای روانی غذا پختن برای خودتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای روانی غذا پختن برای خودتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید